Uzyskaj odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

logo

ul. Zabrska 14 / 14

40-083 Katowice

Lot czarterowy, a wypłata odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot

Czym różni się lot czarterowy od rejsowego? Pierwszy to połączenie lotnicze, które gwarantuje nam touroperator. Jest ono najczęściej wliczone już w cenę zorganizowanego wyjazdu (wycieczki), który u niego bukujemy. Biuro podróży z kolei zamawia samolot w liniach lotniczych po to, aby zorganizować dla swoich klientów dotarcie do wybranego państwa. Natomiast na zwykły przelot samolotem bilet kupujemy samodzielnie w konkretnych liniach lotniczych, jak również u agentów, w biurach podróży lub bezpośrednio na lotnisku.

Gdy mój lot został odwołany lub opóźniony…

Zorganizowany wylot czasami zostaje opóźniony lub odwołany. Przyczyny mogą być różne – zarówno od tych, na które przewoźnik miał wpływ, jak i wywołane nadzwyczajnymi okolicznościami. W przypadku samolotów czarterowych pojawia się także dodatkowa trudność. Zazwyczaj jest ich niewiele na lotnisku i nawet drobna awaria jest w stanie wpłynąć na wielogodzinne przesunięcia w harmonogramie lotów. W zależności od tego, czym dana sytuacja została spowodowana, można ubiegać się o odszkodowanie.

Kiedy mogę dostać rekompensatę?

O zwrot pieniędzy można się ubiegać, jeżeli:

  • lot odwołano na mniej niż 14 dni przed pierwotnym terminem,
  • rejs został opóźniony o ponad 3 godziny, a przyczyna leży po stronie linii lotniczych,
  • w wyniku przesunięć w harmonogramie nie zdążyliśmy dotrzeć na kolejne połączenie lub odmówiono nam wejścia na pokład.

Dlaczego ograniczeniem są tzw. okoliczności nadzwyczajne?

Zanim jednak przystąpimy do składania wniosku o rekompensatę, warto dowiedzieć się, jaka była przyczyna tego stanu rzeczy, czy nie miały miejsca tzw. nadzwyczajne okoliczności. Do nich zalicza się np.:

  • warunki pogodowe, podczas których lot nie jest możliwy,
  • zamieszki polityczne,
  • destabilizację polityczną,
  • tsunami, wybuch wulkanu,
  • usterki techniczne w samolocie takie jak np. wada ukryta.

Oznacza to, że wina za zmiany w harmonogramie rejsu, nie jest po stronie linii lotniczych. Tym samym nie możemy starać się o odszkodowanie.

Jak złożyć reklamację?

Procedurę ubiegania się o zwrot pieniędzy za opóźnienie lub odwołanie samolotu czarterowego rozpoczyna wypełnienie wniosku dotyczącego wypłaty odszkodowania. Można skorzystać z gotowego wniosku dostępnego na stronie przewoźnika lub napisać pismo samodzielnie. Dołączyć należy dowód zakupu biletu oraz potwierdzenie rezerwacji rejsu. Następnie reklamację wysyła się do firmy lotniczej, która ma 30 dni na to, aby odpowiedzieć. Odmowa lub brak jakiejkolwiek decyzji jest sygnałem, że można skorzystać z prawa do złożenia skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zarówno na każdym z tych etapów, jak i wówczas, gdy sprawa trafi do sądu, nasz zespół jest w pełnej gotowości do tego, aby reprezentować klienta i pomóc mu wypełnić i złożyć niezbędną dokumentację.