Uzyskaj odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

logo

ul. Zabrska 14 / 14

40-083 Katowice

Moje zgłoszenie uległo przedawnieniu. Czy mam szansę uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Czasami brakuje nam odwagi, a czasami odpowiedniej wiedzy, czy czasu, aby złożyć w terminie wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot. Takie problemy w liniach lotniczych zdarzają się, a bezpośrednie skutki zakłóceń w harmonogramie rejsu odczuwamy na własnej skórze. Jednak w świetle obowiązującego prawa, pewnych rzeczy musimy dopilnować w odgórnie narzuconym terminie. I o tym warto pamiętać.

Kiedy można starać się o zwrot pieniędzy?

Przypomnijmy, że jeżeli w docelowe miejsce dotarliśmy z ponad 3-godzinnym opóźnieniem lub w ogóle (rejs odwołano), to może to być podstawa do tego, aby starać się o uzyskanie należnej rekompensaty. Może ona wynosić od 250 do 600 EURO. Na wysokość odszkodowania wpływa długość trasy. Jeśli start nastąpił po upływie 5 godzin od zaplanowanego lotu – wówczas możemy wnioskować o zwrot pieniędzy za bilet od firmy, w której go kupiliśmy.

Rok na złożenie skargi

Ustawodawstwa innych państw dopuszczają różne okresy przedawnienia tego typu roszczeń. 3 lata przysługują pasażerom np. w Danii, Szwecji, Norwegii, czy w Niemczech, 5 lat – m.in. w Hiszpanii, Grecji, Bułgarii. 6 lat to termin obowiązujący np. w Wielkiej Brytanii, na Cyprze, a 15 lat – w Tunezji, Katarze oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Polska niestety nie należy do grupy państw, w których przepisy nie gwarantują pasażerom zbyt wiele czasu na to, aby mogli dochodzić rekompensaty.

Liczne wątpliwości oraz spory sądowe wpłynęły na to, że 17 marca 2019 r. Sąd Najwyższy orzekł, że o odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie samolotu należy złożyć w ciągu roku od chwili, kiedy doszło do tych utrudnień. Dotyczy to jednak tylko firm, które są zarejestrowane w Polsce. W przypadku przewoźników, którzy mają siedzibę za granicą, termin ten będzie dłuższy. Biorąc pod uwagę, że Polacy chętnie latają innymi niż krajowe liniami lotniczymi, wiele osób nie musi martwić się o to, że ich zgłoszenie uległo przedawnieniu.

   

Wniosek o rekompensatę – gdzie szukać pomocy?

Swoich praw o zwrot pieniędzy za opóźniony rejs możesz dochodzić sam. Stosowny wniosek reklamacyjny wyszukasz na stronie przewoźnika. Gdy jednak brakuje Ci czasu, odwagi lub odpowiedniej wiedzy – zawsze możesz skorzystać z naszej pomocy. Jeśli masz wątpliwość, czy masz szansę uzyskać odszkodowanie za spóźniony lot, możesz to skonsultować z nami. Nie musisz bowiem znać się na przepisach i casusach – od tego są tacy specjaliści. Służymy nie tylko doradztwem, ale i wsparciem przy wypełnieniu formularza. Terminowo dopilnujemy dopełnienia całej procedury odszkodowawczej oraz możemy reprezentować Cię w sądzie.