Uzyskaj odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

logo

ul. Zabrska 14 / 14

40-083 Katowice

Czy odszkodowanie za opóźnienie alternatywnego lotu jest możliwe?

Choć takie sytuacje jak odwołanie lotu oraz opóźnienie alternatywnego samolotu nie zdarzają się często, to jednak warto wiedzieć, jakie wówczas prawa przysługują pasażerom. Zwłaszcza że linie lotnicze niechętnie wypłacają rekompensatę w każdym przypadku. Przeczytaj poniższy wpis i sprawdź, jakie masz możliwości!

Gdy linie lotnicze częściowo uznają, a częściowo odmawiają zwrotu pieniędzy…

Pierwszy z rejsów nie mógł się odbyć np. z powodu usterki samolotu. Wówczas przewoźnik ma obowiązek zaproponować rozwiązanie w postaci alternatywnego lotu, który np. zaplanowany jest na kolejny dzień. Tutaj jednak sytuacja znowu się komplikuje, bo następny oferowany środek transportu lotniczego również ma jakąś usterkę techniczną i plan podróży ulega zmianie.
Takim przypadkiem zajął się już Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jedna z linii lotniczych uznała, że pasażerowie mogą starać się o odszkodowanie za pierwszy rejs, który nie doszedł do skutku. Natomiast za opóźnienie alternatywnego samolotu nie zamierzała już zwrócić pieniędzy, uznając zaistniałą sytuację za „okoliczności nadzwyczajne”. Te ostanie, jeśli rzeczywiście występują, to zwalniają przewoźnika z obowiązku wypłaty rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot.

Innego zdania był jednak Trybunał Sprawiedliwości UE, który stwierdził, że pasażerowie mają prawo do odszkodowania ze względu na to, że:

  • ich pierwotny samolot został odwołany,
  • zaakceptowany przez nich alternatywny lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny.

Ponadto uznał, że „usterki techniczne” nie mogą być potraktowane w tym przypadku jako „nadzwyczajne okoliczności”.

Jaka wysokość odszkodowania należy się od linii lotniczych?

Jeśli znajdziesz się w podobnej sytuacji, możesz podjąć starania o rekompensatę za odwołanie i opóźnienie samolotu. W obu przypadkach przysługuje odszkodowanie lotnicze w wysokości:

  • 250 euro – na trasie do 1500 km,
  • 400 euro – na odcinku 1500-3500 km,
  • 600 euro – przy przelocie powyżej 3500 km.

Jeśli przewoźnik odmówi Ci zwrotu pieniędzy, w którymkolwiek przypadku, możesz skorzystać z naszej pomocy. Mamy już spore doświadczenie w prowadzeniu spraw pasażerów, którym linie lotnicze nie chciały wypłacić odszkodowań z różnych powodów. Doskonale znamy prawa przysługujące osobom podróżującym oraz rozwiązania, jakie stosują przewoźnicy, aby uniknąć wypłat za opóźniony lub odwołany lot.

Comments are closed.