Uzyskaj odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

logo

ul. Zabrska 14 / 14

40-083 Katowice

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?

Mimo iż opóźniony czy odwołany lot może zdarzyć się każdemu, to nie zawsze można z tego tytułu otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych. Jakich sytuacji dotyczą te wyjątki? Odpowiadamy poniżej.

Pasażer odpowiednio powiadomiony

O tym, jakich okoliczności nie dotyczy odszkodowanie za odwołany samolot lub jego opóźnienie mówi rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (261/2004). Określa ono jasno, że rekompensata od przewoźnika nie należy się, gdy:

  • pasażer został powiadomiony o tym fakcie przynajmniej dwa tygodnie przed planowaną datą odlotu,
  • pasażer otrzymał informację o odwołaniu lotu w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed planowanym czasem odlotu i równocześnie zaproponowano mu zmianę planu podróży – miał możliwość wylotu nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym lotem i przylotu do miejsca docelowego nie później niż 4 godziny po planowanym,
  • pasażer dowiedział się o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym czasem odlotu, a równocześnie przewoźnik zaproponował mu zmianę planu podróży, dzięki której może wylecieć nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym i przylecieć do miejsca docelowego nie później niż 2 godziny po planowanym przylocie.

Okoliczności „nadzwyczajne”

Oprócz tych przypadków linie lotnicze mogą uznać, że pasażerowi nie należy się odszkodowanie, bo zaistniały tzw. okoliczności nadzwyczajne, czyli wystąpiła siła wyższa, na którą przewoźnik nie miał wpływu i której pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków – nie można było uniknąć.
Zgodnie z unijnym prawem dotyczy to nie tylko warunków meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, ale także takich sytuacji jak:

  • zagrożenie bezpieczeństwa,
  • destabilizacja polityczna,
  • nieoczekiwana wada samolotu, która mogłaby wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

Awaria, która została spowodowana np. zderzeniem z ptakiem, może być uważana za okoliczności nadzwyczajne. Jednak usterka techniczna (awaria podzespołu) już nie jest tzw. siłą wyższą.

Podsumowanie

Ze względu na to, że np. awaria samolotu może być kwestią sporną i nie każda powinna warunkować wypłatę odszkodowania, warto zawsze skonsultować się z osobami, które na co dzień zajmują się zawodowo różnymi przypadkami uzyskiwania rekompensaty za opóźniony czy odwołany samolot. W naszej firmie podejmujemy się kompleksowego prowadzenia spraw dotyczących zwrotu pieniędzy – od doradztwa aż po pomoc w wypełnieniu reklamacji i reprezentację klienta w sprawie przedsądowej i sądowej.