Uzyskaj odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

logo

ul. Zabrska 14 / 14

40-083 Katowice

Odszkodowanie za opóźniony lot na wakacje przez biuro podróży

Z wyjazdów wakacyjnych proponowanych przez biura podróży korzysta wielu klientów. To duże ułatwienie – nie trzeba przeglądać i porównywać ofert hoteli czy innych miejsc zakwaterowania albo wypatrywać okazyjnych lotów. Zaplanowaniem naszego urlopu w detalach zajmuje się więc już biuro podróży. Zazwyczaj wszystko idzie zgodnie z planem, ale zdarzyć się może opóźnienie lotu zarówno na wakacje, jak i z wakacji. Co można zrobić?

Opóźniony samolot – odpowiednia opieka linii lotniczych

W pierwszej kolejności linie lotnicze, które odpowiedzialne są opóźniony lot, powinny odpowiednio zatroszczyć się o swoich pasażerów oczekujących na lotnisku. Adekwatnie do czasu spędzonego na nim, powinni otrzymać napoje i posiłki. Przysługuje im również prawo do dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch wiadomości mailowych czy faksowych. Jeśli opóźnienie będzie oznaczało przeniesienie lotu na następny dzień, to dodatkowo przewoźnik zobligowany jest do zapewnienia miejsca zakwaterowania wraz z transportem do niego.

Reklamacja i rekompensata za opóźniony lot

Kolejnym prawem, jakie przysługuje pasażerowi za ponad 3-godzinne opóźnienie, to złożenie reklamacji i domaganie się rekompensaty za to nadprogramowe oczekiwanie na samolot. Jest to jednak możliwe tylko w sytuacji, gdy za ten stan rzeczy odpowiedzialność ponosi przewoźnik. Jeśli chodzi o kwoty odszkodowań, to uzależnione one są od dystansu lotu, jaki pokonaliśmy, mierzonego w linii prostej. Wynoszą one:

  • do 1500 km – 250 euro od osoby,
  • od 1500 km do 3500 km – 400 euro od osoby,
  • powyżej 3500 km – 600 euro od osoby.

Przy składaniu wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot przyda się m.in. karta pokładowa oraz wsparcie naszej firmy. Pomożemy Ci nie tylko uporać się z biurokracją, ale również będziemy reprezentować Twój interes przed liniami lotniczymi czy sądem (jeśli nie uda się polubownie załatwić kwestii zwrotu pieniędzy).

Odszkodowanie od organizatora wycieczki

W przypadku, gdy opóźnienie było na tyle długie, że przełożyło się to na czas pobytu w danym miejscu, klienci biura podróży mogą również zdecydować się na przedstawienie swoich roszczeń organizatorowi wycieczki. To prawo, które przysługuje im z ustawy o usługach turystycznych. Wówczas przy wycenie zadośćuczynienia przydać się może tzw. tabela frankfurcka, czyli dokument, który co prawda nie ma oficjalnej mocy prawnej, ale powstał na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech. Tabela uznawana jest od 2003 roku przez UOKiK za podstawę do rozstrzygania sporów między biurami podróży a klientami. Tym samym stała się prawem zwyczajowym. Zawiera określone procentowo obniżenie cen za konkretne nieprawidłowości w stosunku do umowy podpisanej z biurem podróży w zakresie świadczonych przez nie usług turystycznych.